Klantcase

De Morssinkhof Groep loopt voorop dankzij Het Slimme Werken

De Morssinkhof Groep loopt voorop dankzij Het Slimme Werken
6
min

Opgericht in 1901 groeide de Morssinkhof Groep in de afgelopen eeuw uit tot een gerenommeerde fabrikant van betonnen GWW- en sierbestratingsproducten én leverancier van straatbakstenen en gevelstenen. De consument kan via het dealernetwerk van Tuinvisie beschikken over een breed assortiment producten voor in de tuin. Alweer een aantal jaren werkt het innovatieve bedrijf op het gebied van telefonie met de oplossingen van Contict. Wij spraken met Geert Morssinkhof (Product/Proces Engineer) en vroegen hem naar zijn ervaringen met Het Slimme Werken.

Het startte met het inrichten van een nieuwe telefooncentrale waarin alle vestigingen van de Morssinkhof Groep met elkaar verbonden werden. “Voorheen hadden we natuurlijk wel een telefoonsysteem, maar nog niet zo’n slimme centrale als die we nu hebben” vertelt Morssinkhof. “De voornaamste redenen om over te stappen naar een nieuwe oplossing? We wilden af van al onze losse eilandjes, wilden sneller naar collega’s op andere vestigingen kunnen doorverbinden en hadden behoefte aan één receptie voor al onze vestigingen. In een Avaya-centrale heeft Contict al deze wensen perfect voor ons geïntegreerd. Al onze vestigingen zijn nu qua telefonie één. Is er op de ene vestiging niemand in staat om de telefoon op te nemen, dan wordt de beller in ieder geval door de receptioniste op ons hoofdkantoor te woord gestaan. Dit verbetert de klantervaring, omdat we beter bereikbaar zijn en gesprekken eerder bij de juiste persoon terecht komen.”

Al onze vestigingen zijn nu qua telefonie één. Is er op de ene vestiging niemand in staat om de telefoon op te nemen, dan wordt de beller in ieder geval door de receptioniste op ons hoofdkantoor te woord gestaan.

 

Een sterk netwerk, van groot belang

De volgende opdracht die Contict kreeg was het inrichten van een sterk en goed doordacht Wi-Fi-netwerk op de hoofdvestiging. “Voor ons enorm belangrijk, om verschillende redenen” vertelt Morssinkhof. “De totale oppervlakte van alle terreinen is vijftig hectare groot. In verband met toekomstige automatisering voor bv digitale orderpicklijsten voor de heftruckchauffeurs is een goede dekking noodzakelijk. In ons hoofdkantoor kom je bovendien veel ‘kruip-door-sluip-door-gangen’ tegen: geen ideale situatie voor Wi-Fi. Ook willen we klanten en andere bezoekers een sterk gastennetwerk aanbieden, maar wél met bepaalde restricties. Tot slot zijn onze medewerkers regelmatig op andere vestigingen te vinden, waardoor één centraal Wi-Fi-netwerk heel wenselijk is. Het is ideaal dat medewerkers maar één keer het wachtwoord in hoeven te voeren en dat ze automatisch overal verbonden zijn.” Gasten hoeven met slechts één klik voor akkoord de verbinding te accepteren en zijn verbonden met internet. De uitrol naar de overige productielocaties is op dit moment in volle gang en verloopt voorspoedig

Vier access points voor een perfecte dekking

Morssinkhof heeft Contict geen Site Survey (oftewel een professionele Wi-Fi-meting) laten uitvoeren, maar sprong liever in het diepe. “Ik vertrouwde erop dat het goed zou komen. En zo niet, dan wist ik zeker dat Contict het ook wel weer zou regelen. Hobbymatig had ik zelf al eens met één access point gestoeid, zodat ik wist: met dit consumentenproduct krijg ik zoveel bereik, dan zal dat professioneel wel ongeveer… Met deze informatie in het achterhoofd heeft Contict bepaald hoeveel access points er in totaal nodig zouden zijn. Tot de verbazing van ons beide waren er slechts vier nodig voor een perfecte dekking op de hoofdlocatie in Hengelo.” De migratie naar de nieuwe Wi-Fi-omgeving is volgens Morssinkhof soepel verlopen, en om de Wi-Fi optimaal te houden heeft het bedrijf nu een eigen Wi-Fi-controller (klaargemaakt door Contict) die de vier access points in de gaten houdt en beheert. “Zo heb ik alles zelf in de hand. Contict had dit middels de controledienst in hun datacenter ook prima kunnen uitvoeren, maar nu loggen ze gewoon in voor updates en probleemoplossing op afstand.”

Voorop lopen in de branche

“Onze machineleveranciers hebben voor onderhoud aan machinebesturing en foutoplossingen overigens ook via het internet toegang tot onze machines”, vertelt Morssinkhof. “Dit gebeurt middels een beschermde VPN-verbinding, zodat de fabrikanten wel afgeschermd zijn van ons bedrijfsnetwerk. Alles is strak geconfigureerd: als je die en die fabrikant bent, kun je alleen met die en die machine in bijvoorbeeld Hardenberg aan het werk. Deze manier van werken is wellicht uniek in onze branche, waar tot voorkort de meeste communicatie nog verliep over analoge telefoonlijnen. En ook qua communicatie proberen wij voorop te lopen, bijvoorbeeld door voor onze klanten een portal te ontwikkelen waarin zij veel informatie kunnen vinden zonder dat ze ons daarvoor moeten bellen. Natuurlijk, telefonisch contact blijft in onze business noodzakelijk, maar we kunnen onze medewerkers wel zoveel mogelijk ontlasten. Daarom willen we in de toekomst ook de beschikbaarheid van onze medewerkers online inzichtelijk maken. We zijn inmiddels met zoveel mensen en er gaat zoveel interne communicatie over en weer, dat dit heel handig zou zijn. Outlook is zo in te richten dat je precies kunt zien of iemand (telefonisch) bereikbaar is en of hij/zij op kantoor is of niet. Natuurlijk schakelen we voor deze ontwikkeling ook Contict weer in.”

Wil jij net als de Morssinkhof Groep ook slimmer werken? Neem dan contact op met Marcel via m.tijink@contict.nl of (0541) 745 159. En natuurlijk ben je ook van harte welkom om het te komen ervaren in Het Slimme Werken Center.