Klantcase

De ZorgZaak zet met slimme ICT patiënten op de eerste plaats

De ZorgZaak zet met slimme ICT patiënten op de eerste plaats
7
min

‘Maak het verschil in het leven van mensen’, dat is het fundament waarop De ZorgZaak is gebouwd. Al 25 jaar biedt deze mooie organisatie zorgverlening in Drenthe en omliggende gemeenten. Met een uitgebreid pakket aan zorg houden zij zich bezig met onder andere; thuiszorg, verpleging, begeleiding en verzorging op diverse woon-zorg locaties. Om de best mogelijke zorg te verlenen aan de cliënt houdt de ZorgZaak zich voortdurend bezig met nieuwe initiatieven en technologieën. Als Contict mogen wij een bijdrage leveren aan de slimme werkdag van meer dan 700 zorgprofessionals. Wij bezochten het hoofdkantoor van de Zorgzaak in Hoogeveen en spraken met Rick Martens (Applicatiebeheerder) en vroegen hem naar zijn ervaringen met Het Slimme Werken.

Efficiënte IT in de zorg

Steeds meer bedrijven in de zorg gaan gebruik maken van de Cloud. Op deze manier kunnen zij meer focus houden op hun kernactiviteiten, namelijk kwalitatief goede zorg voor die cliënt. Zo ook bij De ZorgZaak legt Rick uit:

“Al onze begeleiders en verpleegkundigen in het veld werken in de Cloud. Middels mobiele devices hebben zij centrale toegang tot alle documenten, hun e-mailarchief en alle benodigde SaaS applicaties. En dat met één keer inloggen! Op deze manier kunnen zorgwerkers op locatie hun werk veel efficiënter uitvoeren. Het is daarnaast ook erg gebruiksvriendelijk. Rapporten kunnen direct worden opgemaakt en opgeslagen in een digitaal dossier in de Cloud. Dit gebeurt door middel van het inspreken van de casuïstiek in de microfoon van de mobiele telefoon. Hierbij wordt spraak direct omgezet naar tekst en is het niet meer nodig om alles met de hand op te schrijven. Dit bespaart tijd, fouten en is daarnaast erg makkelijk in gebruik. Vervolgens kunnen onze zorgwerkers de documenten veilig opslaan in de Cloud van Contict. Bovendien kunnen zij door middel van tablets en laptops het zorgplan op locatie laten ondertekenen door de cliënt. Er komt vrijwel geen papierwerk meer aan te pas en samen met het plaats onafhankelijk werken maken we het gehele proces veel efficiënter!”

Zorg dragen voor effectieve communicatie

Een goede communicatie tussen medewerkers, dan wel bereikbaarheid is vooral in de zorgsector van levensbelang. Door middel van een Hosted-IP telefooncentrale helpen wij de ZorgZaak effectiever communiceren.

Rick licht toe: “Medewerkers melden zich aan binnen een door Contict geleverde applicatie op het moment van dienst. Is er vervolgens een crisis binnen bijvoorbeeld de zorgbegeleiding, dan zorgt het systeem ervoor dat gesprekken slim worden doorgeschakeld naar de betreffende medewerker. Dit is zó veel sneller dan voorheen! De receptie nam alle inkomende oproepen aan en moest doorschakelen naar de verschillende 06-nummers van allerlei wijkteams. Nu is er een vast groepsnummer waarnaar gebeld kan worden en doordat alle verzorgenden en begeleiders gebruik maken van een vast-mobiel koppeling kunnen zij het vaste nummer altijd opnemen met hun mobiele device. Mocht er niet worden opgenomen dan wordt deze doorgeschakeld naar de receptie waar een terugbel notitie kan worden gemaakt. De beller wordt op deze manier altijd te woord gestaan en dat is naast het hebben van een effectieve communicatie ook zeker een stukje klantvriendelijkheid dat we aanbieden”.

“Daarnaast is het onderling communiceren ook makkelijker geworden. Voor de verschillende afdelingen hebben we nu slimme belgroepen ingezet. Denk aan de afdelingen planning, administratie etc. Ze kunnen nu onderling rechtstreeks met elkaar bellen en met het nummer van hun specifieke groep uitbellen naar leveranciers. Hiermee ontlasten we de receptie op het gebied van telefonie. Zij werden vroeger namelijk veel meer gebeld”.

Effectief communiceren De ZorgZaak

Informatiebeveiliging

Mobiel werken is natuurlijk helemaal van deze tijd. Bij een groeiend aantal mobiele devices binnen je organisatie hoort vanzelfsprekend een goede informatiebeveiliging. Rick licht toe: “Al onze mobiele devices zijn voorzien van up-to-date beveiliging door middel van mobile device management. Want zeker in de zorg is beveiliging van patiëntgegevens prioriteit nummer één! Zo houden wij door middel van Citrix Endpoint Management ook een rechtenstructuur bij van onze zorgwerkers. Op deze manier is duidelijk wie toegang heeft tot welke informatie. Ook gebruiken wij Citrix ShareFile om op een veilige manier informatie te delen met gemeenten en overheidsinstanties. Daarnaast verloopt de toegang tot data en informatie tussen al onze tien zorglocaties via een beschermde IP-VPN verbinding en staat alles opgeslagen in het beveiligde datacenter van Contict.”. Als Contict zijn wij in het bezit van een ISO27001 certificering voor informatiebeveiliging. Hierdoor is De Zorgzaak er zeker van dat al hun informatie veilig is én veilig blijft!

Een nóg slimmere toekomst!

Rick geeft aan dat De ZorgZaak sinds kort is begonnen met een speciaal team dat wordt ingezet voor zorg op afstand. Rick vertelt: “Onze begeleiders gebruiken nu bijvoorbeeld videobellen om zorg op afstand te leveren. Op deze manier kunnen we in bepaalde gevallen een stuk efficiënter te werk gaan door het aantal fysieke contactmomenten terug te brengen. We zien hierin dan ook een tijd- en kostenbesparing als het gaat om het reizen van onze medewerkers naar cliënten. Dit is een van de slimmigheden waar we mee bezig zijn en in de toekomst ook graag verder willen”.

Uiteraard ondersteunen wij De Zorgzaak op alle mogelijke onderdelen zodat zij voorop lopen op het gebied van innovatie en klaar zijn voor de toekomst. Wil jij net als De Zorgzaak slimmer werken? Neem dan contact op met Jan Jaspers via j.jaspers@contict.nl of tel. 0541-745 101.

Wil jij net als De Zorgzaak slimmer werken?

Je kan altijd slimmer werken dan je op dit moment doet. Maar hoe? Laten we samen op zoek gaan naar een oplossing die past bij jouw organisatie.

Jan Jaspers

Jan Jaspers

Accountmanager