Met AI (Artificial Intelligence) ziet de oprichter van Contict de volgende stroming op zijn onderneming afkomen. “We ontkomen er niet aan, je houdt het niet tegen. Maar ook hier speelt weer dat we met elkaar moeten leren communiceren. Eigenlijk heeft nooit iemand nagedacht over normen en waarden voor onze omgang met ICT!”
Zijn eigen rol binnen Contict ziet hij vooralsnog als onmisbaar zijn: “Ik moet zorgen dat Contict een vitaal bedrijf blijft met een goede omzet en goede mensen. Je moet de ontwikkeling van dit bedrijf borgen voor de toekomst: of je blijft klein of je gaat groeien. Één is geen, zeg ik altijd.”
Dat borgen voor de toekomst is onder andere ingevuld door de overname van SKO IT, de automatiseringspoot van de Oldenzaalse projectinrichter. Daarnaast is Contict als partner toegetreden tot Enreach. Enreach levert samenwerkingstools en telecomdiensten met een gebruiksvriendelijke interface die gebouwd is rondom klantspecifieke behoeften en systemen. In Europa is de organisatie marktleider op het gebied van Unified-Communications-as-a-service (UCaaS)- en Contact-Center-as-a-Service (CCaaS). Enreach is actief in 25 landen en heeft meer dan 1.100 medewerkers in 25 verschillende Europese kantoren.
Het partnership met Enreach is een veelbelovende stap, zegt Gerard Heskamp: “Het gaat in ons vak steeds meer om schaalgrootte. In de loop van de jaren is ons portfolio gegroeid en met de aansluiting bij Enreach hebben we toegang tot meer kennis en back-up. In de totale organisatie is altijd iemand te vinden die een bepaald probleem heeft opgelost of specifieke deskundigheid kan bieden.”
Het is dus niet alleen een veelbelovende stap maar ook een noodzakelijke, besluit Heskamp: “Zo onderhand is ICT net iets als water: iedereen verwacht dat het vanzelfsprekend schoon en zuiver is en altijd uit de kraan stroomt. Maar dat is een misvatting: je moet echt professioneel en kritisch met je ICT omgaan. Gelukkig begrijpen veel partijen dat steeds meer, ook grote klanten.”