Uit onderzoek is gebleken dat veel werknemers in Nederland hun persoonlijke apparaten vaak gebruiken voor het versturen van werkgerelateerde zaken, zoals e-mails en verslagen of andere documenten.
Hoewel de meeste mensen zich zorgen maakt dat hun persoonlijke apparaten worden gehackt, hebben velen hun wachtwoord nog nooit gewijzigd. Het aanpassen van een standaard aangeleverd wachtwoord is één van de basisstappen die men moet nemen om beter beveiligd te zijn. Zoals eerder aangegeven verkleint het gebruik van multi-factor-authenticatie (MFA), naast het gebruik van een complex en uniek wachtwoord, de kans op datalekken aanzienlijk.
In ons vorige blog over “Tijd om je ICT-beveiliging aan te pakken” hebben we aangegeven dat het toevoegen van multi-factor-authenticatie aan accounts een zeer eenvoudige methode is om een sterke, extra beschermlaag toe te voegen aan de toegang tot systemen.
Veel mensen werken ook in openbare ruimten, waardoor risico’s op datalekken niet alleen thuis een rol spelen. Wanneer je gebruik maakt van een openbaar Wi-Fi-netwerk weet je niet wie de verbinding deelt en hoeveel moeite de eigenaar van het netwerk heeft gedaan om deze te beveiligen.
TIP: Het is veel veiliger om de hotspotfunctie van je werktelefoon te gebruiken. Uiteraard mits deze met een sterk wachtwoord is beveiligd.
Kennis over cyberbeveiliging is van essentieel belang. Helaas zijn veel werknemers zich vaak niet bewust van de gevaren van het versturen van een e-mail of document op hun persoonlijke apparaten.
Om te zorgen dat de fout van één werknemer geen sneeuwbaleffect kan veroorzaken binnen uw bedrijf, hieronder een drietal tips.
- Zorg voor de juiste kennis: als werkgever moet je je realiseren dat het nemen van de juiste beveiligingsmaatregelen niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Het is dus belangrijk dat werknemers duidelijke instructies krijgen over welke stappen zij moeten ondernemen om hun apparaten goed te beveiligen. Kennis is van essentieel belang!
- Stimuleer het gebruik van multi-factor-authenticatie (MFA): bijna elke smartphone is tegenwoordig uitgerust met een gezichtsscanner of vingerafdruk, waardoor mensen er al snel voor kiezen om gebruik te maken van biometrische gegevens in plaats van wachtwoorden. Als organisatie heb je dus de kans om deze technologie, die toch al aanwezig is, te gebruiken om het gebruik van multi-factor-authenticatie tijdens het werk te stimuleren. Authenticatie zonder wachtwoord, ofwel wachtwoordloze authenticatie. Wel zo veilig!
- Maak gebruik van de cloud: iedereen kan een fout maken. Door belangrijke informatie en documenten op te slaan in de cloud, kan je als organisatie de schade beperken.