scroll
Nieuws

5 tips om tijdens het thuiswerken contact te houden met collega’s

5 tips om tijdens het thuiswerken contact te houden met collega’s
4
min

Normaal gesproken zie je collega’s bijna elke dag. Doordat thuiswerken de norm is gebeurd dit aanzienlijk minder. Dit kan soms best moeilijk zijn. Helemaal als je niet zo goed weet hoe je het contact kan onderhouden. Wij geven je 5 tips voor een goede balans tijdens het thuiswerken terwijl je toch contact onderhoud met je collega’s.

Tip 1: creëer een betere balans 
Jij als thuiswerker hebt minder reistijd en meer flexibiliteit. Hierdoor kun je jouw tijd beter indelen en werk makkelijker combineren met andere taken. Let hier wel mee op, voor velen vervaagd de grens tussen werk en privé tijdens het thuiswerken. Tip: doe alsof je wel naar kantoor gaat en bepaal een (vaste) begin- en eindtijd. Bepaal vooraf hoeveel uur je wilt werken op een dag. Je kunt de gebruikelijke kantoortijden aanhouden of je eigen tijden bepalen. Als jij je eigen tijd bepaalt, is het makkelijker om “de tijd te vergeten”, dus bewaak dan je grenzen extra goed.

Tip 2: spreek af met collega’s
Mis je de humor van je leuke collega’s? Spreek vooral, bij voorkeur digitaal, met ze af. Dit kan je doen door elke week een vast moment in te plannen waarop je elkaar weer even ziet en spreekt. Dit kan op kantoor zijn met in achtneming van alle voorzorgsmaatregelen, maar misschien nog handiger door te bellen met Teams. Een digitaal koffiemoment aan het begin van de dag zorgt ervoor dat je met elkaar in contact blijft en bevorderd de samenwerking door kort de werkzaamheden van de dag te bespreken. Woon je bij elkaar in de buurt? Maak dan in de pauze, op afstand, samen een wandeling. Hierna kan je weer fris aan de slag!

Tip 3: behoud het team gevoel 
Deel uitmaken van een team waar medewerkers elke dag vanuit huis werken is een heel andere ervaring dan met al je collega’s op kantoor zijn. Het is daarom belangrijk om na te denken over hoe het team bij elkaar gebracht kan worden. Dit kan de leidinggevende doen maar het initiatief kan natuurlijk door iedereen genomen worden! Moedig elkaar aan om met minstens één collega op kantoor te praten, in plaats van te e-mailen. Houd je wel altijd aan de 1,5 meter en de andere maatregelen. Zo komen de gesprekken die doorgaans plaatsvinden bij het koffiezetapparaat of aan het bureau terug.

Tip 4: kom samen met het team 
Het is belangrijk om het team kansen te bieden om samen te komen. Zo kun je overwegen om maandelijks een teamlunch in te plannen. De teamlunch kan natuurlijk ook online zijn. Het belangrijkste is dat je met elkaar in contact blijft. Of combineer de sessie met een training of workshop, om de ontwikkeling te stimuleren. Brainstorm met het team over ideeën. Blijf open communiceren, neem een flexibele houding aan en houd oog voor het professionele en sociale welzijn van iedereen. Zo houd je werken op afstand haalbaar en positief én het draagt ook nog eens bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Tip 5: Focus houden op de gezamenlijke doelstellingen
Als je thuiswerkt is het soms lastig om jullie gezamenlijke doelstellingen in het oog te houden. Zorg voor een duidelijke planning met bijvoorbeeld Microsoft Planner. Jij en je collega’s kunnen te allen tijde bij de gezamenlijke planning en houden overzicht op taken en doelstellingen. Deze is ook erg handig te integreren in Microsoft Teams zodat je ook team-specifiek planningen kunt bijhouden. Bespreek deze ook geregeld even met je collega’s of teamgenoten zodat iedereen van elkaar weet waar hij of zij mee bezig is.

Contict
Geschreven door
Contict

Wil je ook optimaal kunnen samenwerken vanuit huis?

Neem dan nu contact op met Contict en wij ondersteunen je met de juiste tools, zodat je ook thuis optimaal kunt samenwerken.

Contict

Contict

Het Slimme Werken

Gerelateerde artikelen

Bekijk alle artikelen