Nu in de nieuwe TOM: Heracles Almelo dankzij Contict in de cloud.
"Bij die twintig optredens mag er niets fout gaan"

Hoogstwaarschijnlijk staat er geen voetbalsupporter bij stil, maar wat zou er gebeuren als vlak voor de wedstrijd de toegangspoortjes dienst weigeren? Of de kassa’s van de fanshop en het restaurant niet meer functioneren. Bij Heracles Almelo is daar wel over nagedacht en er werd samen met Contict een slimme en moderne cloudoplossing geïmplementeerd.

“We hebben hier twintig optredens per jaar. Dan mag er absoluut niets fout gaan. Het ticketing-systeem moet werken, de bezoekers moeten door de poortjes kunnen, alle systemen moeten werken”, aldus Raymond Oelering. Met optredens doelt hij op de wedstrijden in het Polman Stadion. Oelering is Manager operations van de Almelose eredivisionist en mede verantwoordelijk voor de IT-infrastructuur. Een tamelijk complex geheel, beaamt hij: ‘Een eredivisieclub kent veel facetten. Belangrijk is uiteraard de kaartverkoop, want de recettes zijn belangrijk. Maar ook de systemen voor de kassa’s in de fanshop, het restaurant en uiteraard de kantooromgeving. Je hebt de technische staf die wedstrijdopnames en analyses wil downloaden en er is de administratie. Heracles Almelo is een bedrijf.”

Overal en altijd kunnen werken

Maar tot voor kort was Heracles Almelo wel een bedrijf met een verouderde IT-infrastructuur, zegt Oelering: “De automatisering was niet meer van deze tijd. Het werkte, maar daar hield het mee op. Daarnaast wilden we ook al jaren stappen maken in onze bedrijfsprocessen. Maar bij Heracles Almelo is de regel dat we pas investeren als het geld beschikbaar is. Het heeft dus even geduurd…

De wensen waren legio, maar één ding sprong er bovenuit: overal en altijd kunnen werken. Raymond Oelering: ‘Neem ons ticketing-systeem. Net zoals bij hardware voor andere processen hadden we alleen toegang tot het systeem op het kantoor in het stadion zelf. Terwijl je voor zoiets cruciaals als de kaartverkoop 24 uur per dag de informatie beschikbaar moet hebben; op laptop, tablet of smartphone. Van huis uit kunnen werken dus ook. Kijk, als een hoofdsponsor ’s avonds belt en vraagt om tien extra kaarten, dan moet dat gewoon direct geregeld kunnen worden.”

Het Slimme Werken

Een commercieel belang dus. Maar er is meer. Oelering komt nog eens terug op de toegang tot het stadion: “Alle systemen stonden in het stadion zelf. Als daar iets mis gaat en er staan 12.000 mensen voor de poort, dan heb je een probleem.

De oplossing lag in de cloud. En daarmee ook in handen van Contict dat met een grondige cloud-oplossing ook de nieuwe bedrijfsprocessen mogelijk maakte. Marcel Tijink van Contict: “Met ons concept Het Slimme Werken konden we absoluut voldoen aan de eisen van Heracles. Ten tweede: door de Cloud konden we veiligheid en betrouwbaarheid en kwaliteit waarborgen.” Hoewel Oelering er wel van overtuigd moest worden dat alles via één glasvezelkabel naar twee datacenters gaat, zegt Tijink: “Maar er staat ook in het stadion een server als back-up. Mocht echt alles misgaan, dan draaien de primaire processen in het stadion gewoon door.”

Kwaliteit, vertrouwen, ontzorgen

De keuze viel op Contict door de kwaliteit, het vertrouwen en het ontzorgende vermogen. Oelering: “Een goede prijs, een goede kwaliteit en toekomstgericht. Dat past bij ons. We hebben, samen met onze externe adviseur, een programma van eisen opgesteld. Contict viel op, ook met het slimme werken-concept dat bij ons aansloeg. Bovendien, sponsors als Contict zijn voor Heracles enorm belangrijk. Als wij dan iets terug kunnen doen, doen we dat ook graag.”

Marcel Tijink van Contict is ervan overtuigd dat Heracles een juiste keuze heeft gemaakt: “Wij zijn geen traditioneel IT-bedrijf dat zich focust op één dienst of enkel hardware, maar we creëren met bewezen technologie de ideale werkdag voor onze klanten. De cloud-oplossing, de integratie van teleen datacommunicatie en het slimmere werken doordat je altijd en overal je data kunt benaderen, dat is onmisbaar in de huidige tijd.

“Het was complex maar Contict is een goede partner”

Wat opvalt is dat er tussen Contict en Heracles een uitstekende relatie is. Ruben Baanstra van Contict: “Wat je bij Heracles ziet is die gemoedelijkheid en saamhorigheid. Wij zijn hier deelnemer in de businessclub en je merkt ook de trots op de club, de bereidheid om de club te steunen. Het is dan ook geweldig om Heracles met onze cloud-oplossing te ondersteunen.”

Voor Raymond Oelering is het nieuwe IT-systeem in elk geval een verademing: “Het was complex maar Contict is een goede partner. We zijn als club een stabiele middenmoter en financieel gezond. Maar we hebben ambities, willen verder professionaliseren en nog stappen maken. De Contict IT-oplossing draagt daar toe bij.”

 

© Copyright 2017 - Contict Realisatie: Webton.nl